توسعه تکنولوژی و پیشرفت ماشینآلات، در کنار تمام مزایای خود، باعث شده که زندگی افراد، کم تحرکتر و ساکنتر شده و این عدمتحرک و فعالیت عضلات و ماهیچهها که منجر به سست شدن آنها میشود، عواقب ناگواری بههمراه خواهد داشت در صورتی که به راحتی میتوان از بروز این آسیبها جلوگیری کرد. طی سالهای اخیر شهرداری تهران طرح دوچرخه همگانی را در برخی مناطق تهران اجرا کرده که میتواند در ارتقا سلامت عمومی مؤثر باشد.
خوشبختانه امروزه با تغییر نگرش ایجاد شده و احساس نیاز به داشتن زندگی سالمتر و شادابتر، تعداد افرادی که به ورزش کردن روی آوردهاند، روز به روز، رو به فزونی است. یکی از آنها امیدرضا محمودی، 34ساله است.
او میگوید: مثل بسیاری از افراد ایرانی، من هم در دوران راهنمایی با دریافت جایزه از پدرم دوچرخهسوار شدم، اما از دوچرخهسواری من برای رفتن به محل کار تا منزل و برعکس، حدود 6سال میگذرد.
این دوچرخهسوار ابتدا مسیر خانه تا منزل که حدودا 5کیلومتر بود را طی میکرد (هر روز 3بار مجموعا 2کیلومتر).
از 2سال پیش هم (همزمان با تغییر محل کار) فاصله 17کیلومتری محل کار تا منزل را روزانه طی میکند؛ یعنی روزانه 34کیلومتر
او از انگیزههایش برای شروع این حرکت میگوید.
1 - نبود فرصت مناسب برای انجام ورزش و ایجاد سلامتی
2 - شلوغی و تراکم و ترافیک صبحگاهی مسیر کار و برگشت به منزل
3 - وجوددغدغههای فشار و تراکم جمعیت در اتوبوس و مترو
4 - پرداخت هزینه3 تا 4هزار تومان در روز
البته به گفته این دوچرخهسوار روزهای اول این کار همراه با دردهای عضلانی بود که بعد از 2هفته کاملا برطرف شد و تقریبا پس از 2ماه شروع به کمکردن زمان رفتوبرگشت کرد.
البته نبود مسیر مناسب برای دوچرخهسواری باعث شد تا هنگام طی مسیر تجارب جدیدی کسب کرده و مسیر را در طول زمان بهینه کند. البته در برخی مناطق تهران مانند منطقه8 مسیرهای ویژه دوچرخهسواری تعبیه شده است که مردم را تشویق به استفاده از دوچرخه میکند.
به عقیده او حل مشکلات دوچرخهسواری در روزهای بارانی، ضمن بهرهمندی از لذت این کار، باعث استفاده بهینه از هوای پاک و همچنین خلاصی از ترافیک روزهای بارانی میشد.
اما این دوچرخهسوار در پاسخ به این سؤال که چقدر به اهداف خود رسیده، میگوید: نه تنها به اهداف خود رسیدم بلکه باعث شد تا به دستاوردهای دیگری نیز دست پیدا کنم:
1 - ایجاد آرامش فکری درخصوص داشتن زمان مشخص برای رسیدن به مقصد
2 - خلاصی از دغدغههای فشارهای جمعیت در مترو و اتوبوس و ترافیک
3 - ایجاد شادابی و لذت از استراحت و خواب
4 - افزایش میل به خوردن با انگیزه و لذت از خوردن
5 - مکان فرصت مناسب برای فکر کردن به کارهای روزانه به سبب ایجاد نشاط روحی
پیشنهاد او به بقیه شهروندان این است:
1 - ترویج فرهنگ دوچرخهسواری و فرهنگسازی از دوران ابتدایی و آموزش قوانین
2 - ایجاد بستر و محیط و مسیر مناسب برای دوچرخهسواری
3 - ترویج فرهنگ دوچرخهسواری بهعنوان وسیله نقلیه و نه وسیلهای برای ورزش و سرگرمی
4 - در اختیارگذاری دوچرخه برای عموم